Lucrările Adunării Generale Extraordinare ale Asociației Orașelor din România, un succes de colaborare a orașelor mici și mijlocii cu autoritățile publice centrale
În prezența a 65 de primari de orașe, lucrările Adunării Generale Extraordinare din 31.10 – 02.11.2022 au avut loc la Sibiu, Hotel Ramada, unde au participat miniștri și personalități ale administrației publice centrale.
Pornind de la nevoile reale ale orașelor mici și mijlocii identificate de AOR, discuțiile s-au purtat cu accent pe provocările cu care se confruntă orașele și pe oportunitățile de finanțare pentru orașe prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, PNRR și celelalte programe de finanțare.
Domnul Cseke Attila, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a discutat cu primarii despre Valul Renovării, prin care MDLPA finanțează eficientizarea energetică, siguranța seismică și în caz de incendiu a clădirilor, precum și despre Fondul Local.
Ministrul a prezentat primarilor și Componenta Velo, referitoare la ciclo-turism, unde se vor putea realiza inclusiv piste de biciclete care vor putea lega UAT-uri.
În ceea ce privește Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”, Ministrul a punctat faptul că există peste 700 de dosare depuse în platformă, peste 400 fiind deja analizate, 47 deja semnate cu contracte de finanțare, celelalte urmând a fi analizate în perioada următoare.
Ministrul a subliniat faptul că pentru a fi eligibile pentru finanțare, proiectele depuse trebuie să aibă documentația deplină.
Ministrul a discutat despre realizarea unui program de finanțare dedicat exclusiv orașelor, în valoare totală de aproximativ 500 milioane de euro. Ca regulă generală, pe acest program se vor realiza proiecte care nu pot fi depuse pe celelalte programe de finanțare. Acest principiu va fi susținut și de către AOR.
Referitor la zonele urbane funcționale, Președintele AOR a cerut ca orașele din România să aibă posibilitatea de dezvoltare inclusiv prin modernizarea de drumuri de legătură către satele aparținătoare, iar AOR va transmite un punct de vedere privind Legea urbanismului, prin care se dorește o abordare egală cu celelalte structuri asociative, încât să fie găsite formule de susținere corecte pentru orașe.
Primarii au cerut bani pentru a putea plăti studiile de fezabilitate; susținerea stațiunilor balneare pentru a crește confortul turistului; sprijin pentru regularizarea albiilor râurilor pentru a preveni riscul inundațiilor; creșterea bugetului alocat UAT-urilor/cap de locuitor la 1.350 lei, proporțională cu competențele de care dispun orașele; clarificarea situației juridice a imobilelor dezafectate din proprietatea ministerelor dar aflate pe teritoriul UAT-urilor; o formulă de echilibrare corectă, justă și onestă a sumelor repartizate bugetelor locale; actualizarea legii asociațiilor de proprietari; etc.
Pentru POR, primarii își doresc decontarea mai rapidă a cheltuielilor, deoarece de la depunerea cererilor de plată până la primirea efectivă a sumelor termenul este prea lung. Există cereri din lunile mai–iunie care încă nu au fost decontate.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor, domnul Marcel Boloș, a fost prezent online în cadrul Adunării Generale și a discutat despre ghidurile solicitantului, mecanismele insituționale pe care le asigură ministerul pentru susținerea accesării banilor prin proiecte cu finanțare europeană; rezolvarea platformei informatice de depunere a proiectelor; extinderea sistemelor de apă și canal; dezvoltarea managementului integrat al deșeurilor; promovarea turismului; trasee cicloturistice; etc.
Ministrul a subliniat importanța dezvoltării orașelor împreună cu localitățile aparținătoare, fiind un subiect de interes pentru minister și va susține măsurile necesare pentru dezvoltarea acestora. Dorința este ca standardul de viață din aceste localități să fie similar zonelor urbane, iar în planurile de mobilitate realizate de orașe să fie incluse aceste localități.
Domnia sa a discutat despre apelul privind eficiența energetică, respectiv deschiderea care va avea loc în data de 8 noiembrie 2022. Bugetul total alocat este de 500 de milioane de euro.
Ministrul a discutat despre Ordonanța nr. 156 prin care s-au actualizat cheltuielile neeligibile și a precizat că sunt în lucru și alte acte normative pentru a veni în sprijinul beneficiarilor.
Referitor la Ordonanța nr. 64 privind mecanismele de ajustare a prețurilor, AOR va transmite propunerile primarilor în scris către minister pentru a rezolva problemele ridicate.
Prim-vicepreședintele AOR, Daniel Nicolaș, a cerut prelungirea termenului de finalizare a proiectelor care aveau termen decembrie 2023, având în vedere creșterea prețurilor la materialele de construcții, iar orașele mici au reale probleme în acest sens.
Primarii de orașe au cerut sprijin pentru Axa 13.1, realizarea zonelor urbane funcționale, susținerea conceptului de oraș-centru de dezvoltare zonală; susținerea consumurilor de energie ale proiectelor în derulare; cofinanțare pentru proiecte și decontarea mai rapidă a costurilor.
Prezent la lucrările AG, Prședintele AFM, domnul Laurențiu-Adrian Neculaescu, a prezentat condițiile de eligibilitate pentru programele de finanțare prin AFM, precum stațiile de încărcare cu putere normală; deschiderea unei noi sesiuni pentru iluminatul public; finanțarea axelor de finanțare pentru apă-canal; piste de biciclete; programele Rabla clasic și Rabla plus; microbuze pentru elevi, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin împădurirea terenurilor etc.
Domnul George Turtoi, director al PNRR în Ministerul Mediului, a prezentat posibilitățile de amplasare a insulelor ecologice digitalizate și finanțarea centrelor de aport voluntar. Vor fi deschise apeluri pentru finanțările pentru apă-canal și finanțarea aglomerărilor sub 2.000 de locuitori. Anul viitor vor fi deschise finanțări pentru orașe, pentru platforme pentru gunoiul de grajd.
Toate posibilitățile de finanțare și ghidurile prin PNRR vor fi postate pe site-urile ministerelor.
Domnul Marian Daragiu, Subsecretar de stat în Ministerul Educației, a prezentat instrumentele și perspectivele de finanțare prin fonduri europene, precum POR, POEO, PNRR, POIDS, care creează oportunități pentru unitățile școlare și comunitate.
Se vor construi, echipa și operaționaliza 110 creșe, 10 campusuri, 57 de licee agrigole, laboratoare informatice și smart etc.
Vicepreședintele CALM din Republica Moldova, domnul Constantin Cojocaru, a discutat despre cooperarea intensă dintre autoritățile administrației publice locale din Republica Moldova și cele din România și identificarea modalităților prin care se pot face schimburi de bune practici în domeniul administrației publice locale, pentru a promova drepturilore și interesele reciproce ale autorităților locale în cadrul instituțiilor europene, cu atât mai mult acum, în contextul geo-politic actual. Domnia sa a apreciat faptul că România este principalul avocat al Republicii Moldova pentru parcursul ei european.
Invitat în cadrul AG, domnul Marcel Ionescu Heroiu, senior expert dezvoltare urbană la Banca Mondială, a discutat cu primarii despre viitorul program de finanțare dedicat orașelor care se va derula prin Ministerul Dezvoltării.
Principiul general de la care se pornește este referitor la eligibilitatea proiectelor, care să fie exclusiv pe ceea ce nu acoperă celelalte programe de finanțare.
Primarii au discutat despre nevoile de finanțare, iar AOR va realiza un necesar în acest sens pentru stabilirea priorităților orașelor și adaptarea programului conform acestora.
Domnul Ioan Bele, expert în dezvoltare și inovare urbană al UE, a realizat o prezentare despre zonele urbane funcționale și un draft pentru un posibil cadru legal, necesar pentru dezvoltarea orașelor ca centre de dezvoltare zonală.
Președintele AOR a salutat colaborarea dintre structurile asociative din România și Republica Moldova, dar și la nivelul Comitetului European al Regiunilor, care duce la o mai bună reprezentare a intereselor comunităților locale în cadrul instiuțiilor europene de la Bruxelles.
AOR le mulțumește gazdelor din județul Sibiu, domnului Horațiu Răcuciu – primar al orașului Săliște, președintelui CJ Sibiu – doamna Daniela Cîmpeanu, prefectului Crețu Mircea Dorin, precum și tuturor celor prezenți, pentru implicarea activă la lucrările acestei ediții a Adunării Generale Extraordinare.
La Adunarea Generală Extraordinară au participat, alături de primarii de orașe:
– Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila;
– Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș;
– Marian Daragiu, Subsecretar de stat în Ministerul Educației;
– domnul George Turtoi, director al PNRR în Ministerul Mediului;
– Președintele AFM, Ștefan Andrei Cazacu;
– icepreședintele CALM din Republica Moldova, domnul Constantin Cojocaru;
– Marcel Ionescu Heroiu, senior expert dezvoltare urbană la Banca Mondială.
Domniile lor au discutat și răspuns tuturor întrebărilor punctuale ale primarilor.