Presedintele AOR a facut parte din Delegatia Romaniei la COP26, fiind prezent alaturi de domnul Sorin Ionut Banciu – secretar de stat al Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor din Romania si domnul Lóránd-Árpád FÜLÖP – Presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu din Romania.
Prima tema pe agenda zilei s-a axat pe explorarea modului în care orașele, regiunile și mediul construit pot sa devina mai sustenabile si neutre privind emisiile de carbon până în anul 2050.
Abordarea colaborativă între factorii de decizie politică și sectorul privat precum și un rol mai mare pentru actorii locali vor fi esențiale pentru atingerea acestor obiective.
Construirea unei lumi mai bune împreună trebuie sa reuneasca guvernele naționale, orașele, regiunile și sectorul privat pentru a construi o colaborare in care toti actorii pot realiza schimb de bune practici.
Orasele trebuie sustinute să implementeze proiecte precum cele de sisteme de transport public cu emisii scăzute, generarea de energie regenerabilă, gestionarea durabilă a deșeurilor, constructia de cladiri noi eficiente energetic si modernizarea cladirilor existente.
A doua tema discutata a avut in prim plan un alt obiectiv major al Uniunii Europene, privind impactul tranzitiei industriei auto prin eliminarea treptata a motoarelor bazate pe combustibili fosili si a producerii exclusive de vehicule cu emisii zero pana in anul 2035.
Pe langa impactul pozitiv major asupra climei si a calitatii aerului, aceasta tranzitie este o adevarata provocare pentru marii producatori auto, pentru furnizorii medii si mici de piese dar si pentru ocuparea fortei de munca la nivel regional si local.
Tranzitia trebuie realizata in ritm accelerat si concomitent in toate regiunile Uniunii Europeane. Este necesara o colaborare internationala dar si regionala sau locala, prin lucru in echipa a tuturor actorilor implicati.
Guvernele trebuie sa asigure un set de politici clare precum si resurse financiare considerabile care sa sustina toate aceste provocari.
De asemenea, este necesara implicarea autoritatilor locale in crearea infrastructurii necesare vehiculelor electrice din fiecare localitate.
Nici o tara, nici o regiune si nici un oras nu trebuie sa fie lasate in urma in timpul acestor tranzitii.