183
Autoritățile locale au fost de-a lungul anilor unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor europene, iar prin bugetul prezentat pentru anul 2023 ne vom afla în imposibilitatea de a putea încheia implementarea acestora. Ca urmare a creșterii cheltuielilor de cofinanțare suportate de către autoritățile locale, multe dintre primăriile de orașe se vor vedea nevoite să înghețe implementarea multora dintre proiectele începute anii trecuți și nu vor avea nici posibilitatea să înceapă altele noi aferente perioadei de programare 2021–2027.
Din păcate, Guvernul României pedepsește localitățile, condamnându-le să suporte costuri de funcționare crescute considerabil ca urmare a inflației, orașele primind la acest moment aceeași sumă de echilibrare în valoarea de 810 lei/locuitor, la fel ca în anul 2021. În actualele condiții de creștere a facturilor, aproape nicio primărie de oraș nu va putea să își acopere cheltuielile de funcționare — cu atât mai puțin să poată iniția vreo nouă investiție.
Asociația Orașelor a solicitat încă de la momentul publicării în consultare publică a proiectului de buget pe anul 2023 creșterea acestei sume de echilibrare la 1.350 lei/locuitor, ceea ce ar fi permis o dezvoltare corectă a tuturor localităților. Totodată, Asociația Orașelor, în numele celor 216 primării de localități mic-urbane, a solicitat Guvernului și Ministerului Finanțelor să respecte prevederile legii finanțelor publice locale potrivit căreia cota defalcată din impozitul pe venit ce revine autorităților locale este de 65%, nu 63%, așa cum este prevăzut în actualul buget pentru anul 2023.
O administraţie eficientă pentru cetăţean se poate realiza doar prin asigurarea de resurse suficiente, din punct de vedere financiar, uman, instituţional şi legislativ.
Orașele românești se văd nevoite să mai înfrunte un nou an cu un buget sărăcit și cu perspectiva blocării unor proiecte pe fonduri europene aflate în derulare.